Fortsättning"/>

Stressa mindre och sov bättre – Lena Järpsten ger goda råd

Lena Järpsten är mental coach som håller tre lunch-sessioner med 15 minuters anti-stress-avslappning på IKEA SOVRUM, Regeringsgatan 61 i Stockholm. Här delar hon goda råd för god sömn.

Hur bäddar man för bättre sömn?
Låt sängen få vara en fredad zon för sömn och kärlek. Inga sladdar, paddor, husdjur eller annat i ska vara där. Låt sovrummet få ha en lägre temperatur, kanske en belysning som dämpas gradvis för att sedan bli helt mörkt. Avsluta gärna din kväll med en tacksamhetsövning – lista exempelvis tre saker under dagen som du är tacksam över. Då hinner du gå igenom dagen och slipper göra det under natten t.ex. i en dröm, och du tar med dig mer harmoni in i din sömn.

Dina bästa sömntips?
Att sova gott handlar i hög grad om att vara i samklang med kroppen. Vi är byggda för aktivitet på dagen och vila när mörkret faller. Gå upp och lägg dig ungefär vid samma tidpunkt, se till att få dagsljus och var fysiskt aktiv på dagen – vardagsmotion funkar fint. Koppla gärna av en stund med musik eller en bok – inte på skärm – innan läggdags. Om du har svårt att varva ner, välj en riktigt tråkig bok!

Vad är den värsta sömnstöraren?
Fysisk obalans, när kroppen är ur sin naturliga, ljus- och mörkerrytm vilket leder till hormonrubbningar och ökat stresspåslag. Andra bovar är oro, skärmar och ett större inflöde av intryck än hjärnan kan processa. Detta gör att kropp och sinne har svårt att varva ned även om man känner sig trött.

Vem skulle dra nytta av att besöka dina lunchpass med guidad avslappning?
Alla som har en kropp! Möjligen är det svårare för dem som är uppvarvade och i farten. De mår troligtvis bättre av att springa av sig en stund innan, sedan är de välkomna.

Hur fungerar guidad avslappning?
Det är enkelt. Man besöker IKEA SOVRUM och överlämnar sig. Sätter sig på en kudde eller lägger sig på en säng. Sedan får man en guidning där vi låter olika kroppsdelar och till sist hela kroppen slappna av. Detta leder till ökad vitalitet och ett lugnare sinne.

Guidad avslappning – Lena Järpsten:
Onsdag 20 februari, 12.15
Onsdag 27 februari, 12.15
Måndag 4 mars, 18.00

Fler programpunkter på tema hälsa och välmående:
– Sluta stressa – börja sova!, Marie Söderström, psykolog
– Sängpasset – träning i sovrummet, Simon Carlfjord, personlig tränare
– Yoga för bättre sömn, Molly Stjerna, yogalärare

Se hela programmet: ikea.se/sovgott
Adress: IKEA SOVRUM, Regeringsgatan 61, Stockholm

 

 

Senaste inläggen

Nyheter augusti 2019

IKEA nystartar hösten i regnbågens färger med geometriska former, kontrasterande material och uttrycksfulla mönster. Bland nyheterna finns smarta och genomtänkta inredningslösningar med funktioner för vardagslivets alla nödvändigheter. NIKKEBY är en unik och flexibel möbel med perforerad yta som tar hand … Fortsättning

> Läs mer