IKEA toppar Svensk Hållbarhetsranking

Svenskarna placerar IKEA på första plats i Svensk Hållbarhetsranking – en av landets mest omfattande studier av hur varumärken förknippas med hållbarhet. Studien mäter hur svenskarna värderar landets 100 största varumärken.

– Vi är stolta över att konsumenterna har stort förtroende för vårt hållbarhetsarbete, särskilt i en tid då frågan är viktigare än någonsin. Vi har fortfarande en bra bit att gå, men nu växlar vi upp takten ytterligare för att bli klimatpositiva till 2030, säger Jonas Carlehed, hållbarhetschef IKEA Sverige.

Svensk Hållbarhetsranking görs via onlinepaneler. Cirka 10 000 respondenter har fått ranka 100 av Sveriges mest välkända företag utifrån kategorierna samhällsansvar, miljö/klimat, långsiktighet och öppenhet. De svarande ska spegla medelsvensken och är mellan 18-74 år. Studien leds av Tony Apéria, ekonomie doktor på Stockholms universitet.

– IKEA är i särklass studiens starkaste varumärke och får höga noteringar på bland annat samhällsansvar och långsiktighet. Svenskarna gillar IKEAs affärsidé om att alla ska kunna ha råd med ett hem att vara stolt över. Det är ett företag som svenskarna tagit till sitt hjärta, säger Tony Apéria.

En trend i årets studie är att varumärken inom detaljhandeln är på nedgång, medan IKEA står stabilt kvar på första plats.

– När människor får bedöma varumärkens kommunikation utifrån bland annat om de är ärliga, konsekventa, synliga, transparenta och har en tydlig röst för miljö- och hållbarhetsfrågor, hamnar IKEA långt över genomsnittet för detaljhandeln, förklarar Apéria.

Svensk Hållbarhetsranking har genomförts sedan 2004 och IKEA har rankats högst i 12 av 16 studier.

Senaste inläggen