IKEA lanserar en vegansk mjukglass

Som en del av IKEAs omställning till att bli klimatpositiva lanserar de nu nästa växtbaserade alternativ av de traditionella IKEA-rätterna. I slutet av april kommer samtliga varuhus i Sverige servera en vegansk mjukglass med jordgubbssmak.

Idag kommer mer än en fjärdedel av världens koldioxidutsläpp från livsmedel. Som en av världens största restaurangkedjor ser IKEA ett stort ansvar att hitta nya, innovativa sätt att servera mat för att minska matens klimatpåverkan. En del i detta arbete är att erbjuda växtbaserade rätter med mindre klimatpåverkan som komplement till traditionella kött- eller mejeribaserade rätter. Efter att ett av IKEA-besökets höjdpunkter, korven, har fått en växtbaserad kompis lanserar IKEA nu också en vegansk mjukglass.

– Mjukglass är en av våra storsäljare i IKEA-bistron. Därför är vi väldigt stolta att nu också kunna erbjuda en mer hållbar, jordgubbsbaserad variant av mjukglassen, säger Sandra Lindh, kommersiell chef på IKEA Food Services AB.

Mjukglassen är gjord på en bas av jordgubbspuré och smakar som en mix av sorbet och mjukglass. Jämfört med den traditionella mjukglassen har den veganska varianten nästan hälften så stora koldioxidutsläpp.

– Senaste tiden har vi arbetat tätt tillsammans med vår leverantör för att hitta den perfekta smaken och rätta texturen. Vi ville hitta en växtbaserad variant som är lika mjuk, luftig och läcker som den traditionella mjukglassen, säger Sandra.

Mjukglassen kommer finnas i samtliga svenska varuhus i slutet av april, från Malmö i söder till Haparanda i norr. Glassen kommer kosta 10 kronor och finns även tillgänglig i glutenfritt rån eller bägare.