IKEA lanserar årets hållbarhetsrapport – vill inspirera till mer hållbar livsstil

I dag publiceras IKEAs hållbarhetsrapport för 2018. Här presenteras framsteg inom hela IKEAs värdekedja – mot målet att ha en positiv påverkan på människor och miljö.
–
En hållbar livsstil ska inte vara en lyx för ett fåtal. Vi vill med hjälp av vår kunskap om livet hemma och vår storlek nå ut till de många människorna med prisvärda, inspirerande och hållbara alternativ, säger Lena Pripp-Kovac, hållbarhetschef, Inter IKEA Group.

Exempel på höjdpunkter från 2018:

• Med nya cirkulära designprinciper ska produkter designas för att kunna användas på nya sätt, repareras, återanvändas, säljas vidare eller återvinnas.
  • Mer förnybart och återvunnet material. Under föregående verksamhetsår* baserades 60 procent av IKEA-sortimentet på förnybara material och 10 procent innehöll återvunna material. Ambitionen är att uppnå 100 procent förnybara och återvunna material fram till år 2030.
  • Ökad andel förnybar energi.18 240 solpaneler har installerats på IKEA Industrys produktionsanläggning i Portugal – vilket räcker till att förse 2 700 bostäder med el.
  • Fler Home Solar-kunder. Tack vare solpanelerna sparade IKEAs kunder pengar på sina elräkningar. I dag erbjuds solpaneler för hemmabruk på sex olika IKEA-marknader**.
  • Större andel material från hållbara källor. 100 procent av den bomull och 85 procent (en höjning från 77 procent från föregående verksamhetsår) av det trä IKEA använder kommer från mer hållbara källor***.
  • Nya innovativa produkter som exempelvis MISTELN – ett vattensparande munstycke som kan minska vattenförbrukningen med mer än 90 procent.
  • Mer växtbaserad mat. Vår vegetariska varmkorv lanserades globalt och har 85 procent lägre klimatavtryck än vår vanliga varmkorv.
  • Målsättning att fasa ut engångsartiklar i plast från IKEA sortimentet fram till 2020.

Läs om fler exempel på framstegen i IKEA hållbarhetsarbete i rapporten för verksamhetsåret 2018 i hållbarhetsrapporten.

I rapporten presenteras framsteg från hela värdekedjan, inklusive exempel från Inter IKEA Group, franchisetagare och leverantörer inom våra tre fokusområden i IKEA People & Planet Positive 2030-strategin som lanserades i juni 2018:

• Inspirera och möjliggöra en hälsosam och hållbar livsstil
  • Ställa om IKEA till ett cirkulärt och klimatpositivt företag
  • Vara ett rättvist och jämställt företag

Kontaktperson:
Inter IKEA Groups pressjour
Media.Franchisor@Inter-IKEA.com
+31-62-124-0618

* VÅ18: Från 1 september 2017 till 31 augusti 2018.
** Franchisetagaren Ingka Group erbjuder i dag solpaneler för hemmabruk i BE, NL, DE, IT, PL, CH och syftet är att utöka erbjudandet till 30 marknader fram till år 2025.
*** Mer hållbara källor när det gäller trä inkluderar FSC™-certifierat eller återvunnet trä. Mer hållbara källor när det gäller bomull inkluderar bomull odlad i enlighet med Better Cotton-standarden, bomull från odlare som jobbar mot att uppfylla Better Cotton-standarden, återvunnen bomull samt mer hållbar bomull från USA.