IKEA är Sveriges mest hållbara varumärke 2019

IKEA är bäst på hållbarhet enligt svenska konsumenter. Varumärket hamnar för första gången på första plats i Sustainable Brand Index, Europas största varumärkesstudie om hållbarhet.
– Vi är otroligt glada över att ha fått det fina betyget från konsumenterna. Det visar att vi nått ut med de framsteg vi gjort och ambitiösa mål vi satt för att bli klimatpositiva till 2030. Med 140 miljoner besök i varuhus och webb möter vi många kunder och tillsammans kan vi skapa en mer hållbar vardag för de många människorna, säger Jonas Carlehed, hållbarhetschef för IKEA Sverige.

Över 50 000 personer i Norden och Nederländerna, varv 18 000 i Sverige, har svarat i Sustainable Brand Index. IKEA anses vara bäst på att ta ansvar för miljö, klimat och människor. Det är första gången IKEA hamnar på första plats. IKEA associerades med hållbara materialval och kvalitet, livslängd på produkter samt mångfald och jämställdhet. IKEA fick också höga betyg på både social hållbarhet och miljö, vilket är ovanligt då många varumärken oftast är starkare i en av kategorierna. Sustainable Brand Index har genomförts sedan 2011 och över 1000 företag är med i studien.

– IKEA har haft en stadigt uppåtgående resa på rankingen i Sustainable Brand Index över åren, så att man vinner i år är inte förvånande. Det är extra imponerande att konsumenterna numera även associerar saker som hållbara material, kvalitet och livslängd till IKEA, säger säger Erik Elvingsson Hedén, grundare av Sustainable Brand Index.

Om Sustainable Brand Index
Sustainable Brand Index är Europas största varumärkesstudie om hållbarhet och har genomförts årligen sedan 2011. Studien syftar till att belysa hållbarhet samt sprida och öka kunskapen om det. 2019 har totalt cirka 50 000 respondenter intervjuats i Norden och Nederländerna, varav 18600 i Sverige. Målgruppen för studierna är allmänheten 16-70 år i respektive land. Urvalet är representativt för respektive lands befolkningssammansättning. Intervjuerna genomfördes under januari-mars 2019.