Viktig serviceåtgärd: IKEA reparerar ELDSLÅGA gashäll på grund av högre CO-utsläpp än EU:s gränsnivåer

Som en försiktighetsåtgärd åtgärdar IKEA alla ELDSLÅGA gashällar köpta före 1 januari 2018. Den berörda versionen av gashällen har endast sålts i Europa. Gashällen slutade säljas 2016 i Sverige. För att åtgärda problemet behövs ett kostnadsfritt hembesök av en servicetekniker.

På grund av den mänskliga faktorn installerades fel gasinjektor i den högeffektiva brännaren hos leverantören, vilket resulterade i för höga nivåer av kolmonoxidutsläpp enligt EU:s krav. Undersökningen visar att det inte finns någon förhöjd risk för brand eller explosion. IKEA har inte mottagit några rapporter om incidenter. Åtgärden är ett resultat av en utredning genomförd av belgiska tillsynsmyndigheter.

Kunder som har en ELDSLÅGA gashäll köpt före 1 januari 2018 uppmanas att sluta använda den högeffektiva brännaren som är placerad i den övre högra positionen till dess att teknisk service har genomförts. Övriga brännare är säkra att använda. För att lösa problemet ber vi alla berörda kunder att kontakta IKEA kundservice på 0775-700 500 för att boka en tid för teknisk service. Kvitto krävs inte. Vi kommer att göra vårt yttersta för att minimera väntetiden.

De berörda produkterna har sålts i Sverige, Norge, Danmark, Finland, Island, Tjeckien, Kroatien, Litauen, Serbien, Ryssland, Slovakien, Ungern, Polen, Spanien, Storbritannien, Irland, Italien, Portugal, Österrike, Tyskland, Belgien och Frankrike.

IKEA ber om ursäkt för besväret och vill tacka alla kunder för deras förståelse.

För mer information, vänligen besök IKEA.se eller kontakta IKEA på 0775-700 500.

Media hänvisas att kontakta IKEA-koncernen i Sveriges pressjour, 0476-44 07 70.