Uppdatering om IKEA i Tillväxtverkets satsning för enklare vägar till arbete

IKEA Sverige har beviljats fem miljoner kronor från Tillväxtverkets satsning ”Enklare vägar till jobb och kompetens” som genomförs mellan 2018-2020. Projektet görs i samarbete med Arbetsförmedlingen och bidraget ska gå till att frigöra handledare på företaget.

Handledarna ska verka som brygga för arbetssökande som står långt från arbetsmarknaden, exempelvis långtidsarbetslösa och människor med språksvårigheter eller funktionsvariationer. Inledningsvis kommer tio handledare att ta emot runt trettio kandidater på fem IKEA-varuhus i Sverige – Kungens kurva i Stockholm, Västerås, Älmhult, Helsingborg och Sundsvall. Arbetsuppgifterna kommer matchas med kandidaternas individuella styrkor och kompetens, med målet att de ska få en anställning på IKEA.

– IKEA vill vara ett företag för de många människorna och därför är det viktigt för oss att spegla den mångfald som finns i samhället. Genom detta projekt kommer vi kunna nå dem som står längre från arbetsmarknaden. Handledarna ska ge stöd för individerna att ta sig in i arbetslivet med målet att de på sikt ska kunna bli anställda på IKEA, säger Anna Paulsson, sakkunnig inom mångfald och inkluderingsarbetet på IKEA Sverige.