Stark försäljning för IKEA Sverige

Stora satsningar på enklare shoppingupplevelser för kunderna, nära 100 miljoner besök på IKEA.se och 38 miljoner besök i de 22 varuhusen och butikerna*, 8000 medarbetares otroliga engagemang och kundfokus har sammantaget bidragit till att försäljningen summeras till 16,8 miljarder kronor. IKEA Sverige sammanfattar verksamhetsåret 2018**.

IKEA ökade sin e-handelsförsäljning med 46 procent jämfört med föregående verksamhetsår. Bidragande till detta var en starkare digital upplevelse, ett nytt e-handelslager utanför Stockholm, att de tjugo varuhusen ställdes om för att erbjuda både Beställ och hämta och för att möjliggöra hemleverans inom 24 timmar – även när kunderna handlar online.

– Vi vill komma närmare våra kunder och har under året ökat tillgängligheten till IKEA. Investeringar som kortsiktigt kostat men där vi både under innevarande verksamhetsår och framöver kommer kunna se resultat, både kopplat till försäljning och bättre upplevelser för våra kunder, säger Håkan Svedman, VD och landschef IKEA Sverige.

Försäljningsnivån är stabil och något ökad jämfört med föregående år och då kan det konstateras att Sverige hade de varmaste sommarmånaderna på många decennier, vilket påverkade besöken – och därmed försäljningen. Och kanske berättar sommarens extremväder oss något.

– Klimatet är vår tids viktigaste fråga. Vi ska därför fortsätta att inspirera våra kunder till att leva ett mer hållbart liv hemma och genom innovation och fortsatta satsningar inom hållbarhet, förnybar energi och hållbara transporter. Under året som gick lanserade vi vår nya hållbarhetsstrategi som säger att IKEA ska vara cirkulära och klimatpositiva till 2030, där ett delmål är att alla IKEAs hemleveranser i Sverige ska vara utsläppsfria senast 2025, säger Håkan Svedman, säger Håkan Svedman.

IKEAs Foods försäljning ökade med två procent och landade på rekordnivån 1,1 miljarder kronor.

– Vi har fler besök än någonsin i våra restauranger och maten fortsätter vara en viktig del av kundernas upplevelse av IKEA. Vi fortsätter att förnya menyn, satsa mer och mer på vegetariskt och ser också att det går hem hos kunderna. Och vi jobbar vidare med hälsa och hållbarhet, till exempel så ska vi minska vårt matavfall med 50 procent till 2020, säger Ann Holster, chef IKEA Food i Sverige.

Verksamhetsåret inleddes med öppningen av IKEAs första citybutik. Butiken utökades nyligen för att kunna ta emot ännu mer av de kunder som bor, arbetar och rör sig i Stockholms innerstad.

– IKEA Kök är en succé, vi har verkligen träffat rätt och kunnat möta en stor efterfrågan, vi gläds och samtidigt som vi lär oss av driva butik i city, avslutar Håkan Svedman.

Framåt ser IKEA Sverige störst potential i Stockholmsregionen, inom segmentet företagskunder och att ännu starkare kombinera sortiment med servicetjänster, där IKEAs heminredningskompetens, upphämtnings- och hemleveransalternativ samt inspirerande digitala upplevelser är viktiga delar.

Fakta IKEA Sverige

  • Total försäljning: 16,8 totalt (jämfört med 16,4 MSEK förra året, servicetjänster exkluderat)
  • Besök i enheterna: 38 miljoner
  • Besök online: drygt 98 miljoner (ökning med tio procent jämfört med förra året)
  • IKEA Food försäljning: 1,1 MSEK (jämfört med 1 MSEK förra året)
  • Kök, vardagsrum och förvaring gör rekordnoteringar och är de bäst säljande produktkategorierna under året
  • IKEA Family-medlemmar är 2,9 miljoner
  • Byggstart av nya IKEA Kållered – ett modernt, hållbart och mer tillgängligt varuhus som ska ersätta det gamla. Planerad öppning under 2020

*20 IKEA-varuhus från Haparanda till Malmö, IKEA Service och pick-up i Enebyängen och IKEA Kök i Stockholm city

**1 september 2017- 31 augusti 2018

Senaste inläggen