Mot ett globalt energioberoende

Glötesvålen i sydvästra Härjedalen har ett av Nordens bästa vindlägen. Där blåser det i genomsnitt mellan 8-9 m/s och just där ligger IKEAs största vindpark. Med 30 turbiner är den beräknade produktionen cirka 220 gigawattimmar per år. Det ger all den el som behövs till alla hushåll i en svensk medelstor stad.

– Idag producerar vi energi från vinden och solen på alla våra marknader. Vi ser det som ett viktigt steg mot att bli energioberoende globalt till 2020. I Norden är vi redan där, säger Karol Gobczynski, IKEA-koncernens klimat- och energichef.

Sedan invigningen av Glötesvålen 2015 har IKEA i Norden en total produktionskapacitet av el från vindkraft på 360 GWh. Det är här och i de två vindparker IKEA äger i Dalarna, som IKEA producerar mer förnyelsebar energi än vad hela den nordiska verksamhet förbrukar.

– Vindkraft är en hållbar energikälla men även en billig energikälla. Vind är liksom solenergi billigare än andra energislag. För oss är det avgörande att vår energi har ursprungscertifiering. Tyvärr kan vi inte få det på än på alla marknader, så här finns det ett politiskt arbete kvar, säger Karol.

IKEAs mål är att ha en positiv påverkan på människor och miljö och produktionen av förnybar energi är en del av arbetet för att bli energioberoende på global nivå till år 2020. Det innebär en rad åtgärder för att spara energi, men också fortsatta investeringar i produktion av förnyelsebar energi.

FAKTA OM GLÖTESVÅLEN

Plats: Glötesvålen, cirka fyra mil nordväst om Sveg i sydvästra Härjedalen