INNEHÅLLSRIK tillfällig kollektion, 16 mars 2018

INNEHÅLLSRIK är den sjunde tillfälliga kollektionen skapad av IKEA och sociala entreprenörer i Indien med målsättning att stärka kvinnor genom hantverk. Samarbetet mellan IKEA och småskaliga sociala företag ger människor möjlighet till försörjning i utsatta samhällen över hela världen.

INNEHÅLLSRIK kollektion är formgiven av produktutvecklaren Stina Engler och designer Sarah Fager från IKEA i samarbete med skickliga kvinnliga hantverkare från de två sociala företagen Rangsutra och Industree. Kollektionen tar avstamp i ett strandtema och hålls samman av vackra blå kulörer och naturmaterial.

”Vårt mål här är att ge kvinnorna förutsättningar att påverka sin egen livssituation och ge döttrarna en ljusare framtid genom att ta makten i egna händer” berättar Dipti, fil.dr, grundare och VD på det sociala företaget Rangsutra.

Att arbeta som hantverkare på Rangsutra eller Industree ger kvinnorna tillgång till en hel värld av nya möjligheter. De kan öppna bankkonton, bygga nya hem och investera i barnens – särskilt flickornas – utbildning samtidigt som de stärker sitt självförtroende och sin kompetens som hantverkare och företagare.

INNEHÅLLSRIK kollektion är tillverkad av naturmaterial i traditionella hantverkstekniker och innehåller korgar av bananfiber, handvävda och handbroderade filtar, handdukar och kuddfodral. Med INNEHÅLLSRIK vill vi hylla det traditionella hantverket och alla de starka kvinnor som skapar produkterna.

Läs mer: INNEHÅLLSRIK pressmaterial

Embargodatum
för publicering av bilder: 22 februari 2018
Säljstart: INNEHÅLLSRIK säljs i begränsad upplaga på alla IKEA varuhus i Sverige från den 16 mars 2018.

Ladda ner högupplösta pressbilder genom att klicka på respektive länk i galleriet nedan. Ange ”Foto: IKEA” som bildbyline i direkt anslutning till bilden och/eller produktinformation med hänvisning till IKEA.

Högupplösta bilder/jpg:
Se priser och produktinfo i pressmaterialet: INNEHÅLLSRIK tillfällig kollektion

Sociala entreprenörer:

Instruktionsfilm i korgflätning med hantverkare från en av våra samarbetspartner i Indien: