IKEA vill ge alla möjlighet att skapa förnybar energi

– Vi vill ge de många människorna möjlighet att vara med i rörelsen för förnybar energi!

När Karol Gobczynski, IKEA Groups Climate & Energy Manager berättar om IKEAs insatser på energimarknaden är engagemanget tydligt.

– 3 av de 5 största riskerna mot världens befolkning handlar om klimatet. Utan hållbara affärsmodeller kommer planeten inte klara sig. Att arbeta för att ge de många människor tillgång till förnybar energi är en förutsättning för att IKEA ska överleva som företag.

IKEA-koncernen producerar redan idag mer förnyelsebar energi än vad företagets Nordiska verksamhet använder. Enligt Karol Gobczynski kommer IKEA dessutom uppnå målet att 2020 vara energioberoende på global nivå.

De många människorna gör skillnaden
Vårt nästa steg är att få fler av de många människorna att använda förnyelsebar energi och att minska energikonsumtionen, säger Karol Gobczynski.

-Vi ser vilken skillnad det gör när människor är involverade. Vi ser det hos våra medarbetare som uppmuntras att hitta lösningar för att spara energi och vatten. Vi ser det när människor sätter upp solceller på taket. Vi vet att det är när de många människor är med som vi får störst effekt.

IKEAs roll är att minska utsläppen
IKEA säljer idag solceller i fem länder och det kommer bli fler länder framöver. I Storbritannien samarbetar IKEA med ett energiföretag som enbart levererar förnybar energi till IKEAs kunder. Allt för att ge fler möjligheten att använda förnyelsebarbara energikällor.

-Vår roll på energimarknaden är att minska utsläppen av växthusgaser. Det gör vi genom att vi själva producerar allt mer förnybar energi, men också genom att ge våra kunder samma möjlighet, säger Karol Gobczynski.

Ambitiösa och vetenskapliga mål
IKEAs hållbarhetsmål är satta med hjälp av Science Based Targets Initiative som är ett samarbete mellan Världsnaturfonden (WWF), FN:s Global Compact, CDP och World Resources Institute (WRI). De hjälper företag att sätta ambitiösa mål för att minska CO2-utsläppen och därmed hålla den globala temperaturökningen under 2°C.

Karol Gobczynski ser den vetenskapliga grunden som en utmaning men också en fördel.

-Våra hållbarhetsmål är ambitiösa och det kommer utmana oss som företag. Men det kommer också göra oss mer innovativa och göra att vi kan leverera heminredning utan fotavtryck.