IKEA toppar hållbarhetsstudie

Mellan januari och augusti 2016 genomfördes Sveriges största studie om hållbara varumärken – Svensk Hållbarhetsranking. När 18 000 personer, i åldern 18-74, tillfrågades om deras bild av totalt 190 företags hållbarhetsarbete toppade IKEA listan.

Svensk Hållbarhetsranking är Sveriges mest omfattande kartläggning av hållbarhet bland företag som agerar på den svenska marknaden. I 2016 års studie ”Svensk Hållbarhetsranking” har man studerat företagens upplevda hållbarhet. 18 000 intervjuer har genomförts med personer i åldern 18-74 och 190 av de mest synliga företagen i Sverige har bedömts utifrån både rationella och emotionella aspekter. Detta gör undersökningen till Sveriges största kartläggning av erkända varumärkens upplevda hållbarhet.

Tony Apéria, Ekon Dr vid Stockholms universitet har sedan 2004 genomfört årliga anseendestudier bland allmänheten, i syfte att förstå hur den svenska allmänheten upplever företagen. Vid 10 av dessa 13 årliga studier har IKEA rankats högts av svenskarna.

– Det är tydligt att vi gillar och uppskattar det IKEA står för och vad de levererar, allmänheten har helt enkelt ett stort förtroende för IKEA. Företaget har under åren visat prov på långsiktighet, någonting som allmänheten i hög grad uppskattar. IKEAs stora styrka är att de upplevs som hållbara samtidigt som de har ett väldigt starkt, vardagsnära erbjudande, säger Tony Apéria, Svensk Hållbarhetsranking.

Studien visar att IKEA har sina hållbarhetsstyrkor i framförallt två av dimensionerna: ”långsiktighet” och ”samhälle”. Resultaten visar också att det finns ett stort förtroende för att IKEA hanterar situationer där det uppstår produktrelaterade problem på ett schysst sätt.

– Vi är glada och stolta över att många uppskattar vårt hållbarhetsarbete. Vi arbetar dagligen för att inspirera våra kunder att leva ett mer hållbart liv hemma och strävar mot högt satta mål för att ha en positiv påverkan på människor och miljö, säger Jonas Carlehed, hållbarhetschef IKEA Sverige.

För mer information, vänligen kontakta:
IKEA Sverige, pressjour, 042-444 35 84