IKEA toppar hållbarhetsstudie

IKEA rankas högst i Svensk Hållbarhetsranking – Sveriges mest omfattande studie om hållbara varumärken. Studien mäter hur den svenska allmänheten ser på 200 företag utifrån hållbarhet, samhällsansvar, öppenhet och långsiktighet.

Svensk hållbarhetsranking är Sveriges mest omfattande kartläggning av hållbarhet bland företag som agerar på svenska marknaden. I 2017 års studie har 25 000 personer i åldern 18-74 intervjuats om företagens hållbarhetsarbete och förtroende. Detta gör undersökningen till Sveriges största kartläggning av erkända varumärkens upplevda hållbarhet.

Vi är glada och stolta över att konsumenterna har förtroende för oss och vårt hållbarhetsarbete. Hållbarhet är en naturlig del i allt vi gör och vi har kommit en bra bit på vägen. Men mycket återstår fortfarande för att nå vårt mål om att ha en positiv påverkan på både människor och miljö, säger Jonas Carlehed, hållbarhetschef IKEA Sverige.

Tony Apéria, Ekon Dr vid Stockholms Universitet, har sedan 2004 genomfört årliga anseendestudier bland allmänheten. Vid 11 av dessa 14 studier har IKEA rankats högst av svenskarna.

-Ikea är det företag i Sverige som bäst representerar det hållbara förtroendekapitalet. Att enbart leverera inom hållbarhet räcker inte ända fram utan hållbarhet måste kombineras med förtroende. Ikea levererar starkt i båda. Ikea känner kundens vardag och vet hur de kan hjälpa kunden att leva ett bättre liv där hemma. Ikeas sortiment kännetecknas av ett lågt pris samt att de erbjuder ett heltäckande sortiment. Detta i kombination med Ikeas satsningar inom hållbarhetsområdet ligger till grund för Ikeas starka resultat i hållbarhetsindex 2017, säger Tony Apéria, Ekon Dr och skapare av studien. 

Senaste inläggen