En affärsmässig fördel att spegla marknaden

Mångfald är en viktig hjärtefråga för IKEA. Sedan flera år tillbaka jobbar IKEA tillsammans med ABF med integration av utlandsfödda på den svenska arbetsmarknaden. I SFI-projektet deltar elever i språkundervisning på ABF och arbetsplatsförlagd praktik på IKEA Kungens Kurva.

Syftet med projektet är att kombinera språkundervisning med språkträning på en arbetsplats för att SFI-eleverna snabbare ska kunna nå sina individuella målsättningar i arbetslivet. Men det handlar också om att IKEA har en ambition att spegla den marknad man befinner sig på, exempelvis talar medarbetare på Kungens Kurva 49 språk. Främsta anledningen till detta är att det är bra för affären – mångfald är en nödvändighet för att driva ett framgångsrikt företag.

– Också ur perspektivet som ett heminredningsföretag där vi ska vara experter på livet hemma hos alla våra kunder med en bred kundbas, är en bredd av medarbetare en nödvändighet för vår framgång, säger Åke Larsson, som arbetar på HR-avdelningen på IKEA Kungens Kurva.

Han är en av de personer som är direkt involverade i projektet och som driver det med stort engagemang.
– Genom att erbjuda språkpraktik som ett komplement till studierna lär man sig tala snabbare och man får också ett kontaktnät som med all sorts praktik. Efter praktiken har många elever fått jobb på IKEA. I de fall där det inte blivit anställning har man i varje fall fått med sig ett intyg över praktiken och en kontakt med en chef på IKEA som kan vara deras referens när de söker andra jobb, säger Åke Larsson.

Jon Knutsson är kontaktperson på ABF och jobbar nära Åke Larsson och personerna som går ut i arbetsförlagd praktik. Tillsammans agerar de ställföreträdande kontakter mot praktikanterna och arbetslivet. Även han menar att skapa sig ett eget kontaktnät är en otroligt viktig del i konceptet.
– Många som kommer hit har redan utbildning och relevant kompetens för att jobba i Sverige, det som brister är språket och att man saknar kontakter. Jag rekommenderar personer som jag vet passar in på IKEA och tillsammans hittar vi en lösning för dessa personer, säger Jon Knutsson

Mer än varannan som har gjort praktik på IKEA har fått jobb på företaget. Enligt Jon Knutsson är det ett fantastiskt resultat:

– Räknat på samma målgrupp är andelen som får jobb genom vår språkpraktik mångfalt högre jämfört med traditionell arbetspraktik. Jag tror att det främst beror på att vi har identifierat språk och kontakter som huvudorsaker till att arbetslösheten är så mycket större bland utlandsfödda än övriga, säger han.

Konceptet fokuserar på social interaktion kombinerat med språkstudier, som leder till att eleverna använder det svenska språket i vardagliga situationer. Precis som under en språkresa är möjligheterna stora för att snabbare lära sig svenska. Att man som elev dessutom får möjlighet att jobba med det man brinner för tror både Åke Larsson på IKEA och Jon Knutsson på ABF är ett lyckat arbetssätt.

– Visionen på IKEA är att skapa en bättre vardag. I anställningssituationen innebär det att vi vill att alla som jobbar hos oss ska trivas. I rekryteringen tittar vi mycket på vad individen verkligen vill och mindre på vad man har för formell kompetens. Att lära ut en arbetsuppgift är trots allt betydligt enklare än att förändra någons motivation. Som arbetsgivare gör vi mycket för att våra anställda ska trivas, bli sedda och ha kul tillsammans med varandra och med våra kunder. Att ha ett arbete man trivs med är viktigt för alla. För oss på IKEA är det viktigt att man som nyanländ i Sverige får lika stor möjlighet att jobba med det man vill som någon annan, avslutar Åke Larsson.