EFTERTANKE kollektion – handgjord av sociala entreprenörer

IKEA samarbetar långsiktigt med småskaliga sociala företag för skapa unika handgjorda kollektioner och samtidigt stödja dem i deras arbete att ge utsatta människor möjlighet till utbildning och egen försörjning.

EFTERTANKE är vår sjätte tillfälliga kollektion i samarbete med Doi Tung Development Project i norra Thailand. Doi Tung började med målsättningen att hjälpa de lokala bergsfolken att ta ansvar för sin skog och bli ekonomiskt självförsörjande genom hållbara metoder.

Doi Tung Development Project har gjort livet så mycket bättre för oss. Innan projektet startade så hade vi det svårt; vägarna var väldigt dåliga, och vi saknade nationell tillhörighet så vi kunde inte jobba eller åka någonstans,
berättar Come Takcomesing, hantverkare, Doi Tung Development Project.

Hantverkarna från Doi Tung använder lokala råvaror och traditionella tekniker i skapandet av textilier, glaserad keramik och pappersprodukter. EFTERTANKE är en finstämd kollektion i dov svart-vit-grå färgskala där imperfektionerna blir en hyllning till den mänskliga handen och hantverkarnas skicklighet.

Läs mer i pressmaterialet EFTERTANKE
Säljstart EFTERTANKE tillfällig kollektion: 27 oktober 2017

Ladda ner högupplösta pressbilder genom att klicka på respektive bild i gallerierna nedan. Vid publicering, digitalt eller för print, hänvisa till IKEA och EFTERTANKE i direkt anslutning till bilden. #EFTERTANKE #IKEAcollections  Notera embargodatum för publicering: 27 september